Accueil  Contacts   Auto Industrie

Motor Sports   People   Sports

 

 

w12.jpg

 

w121.jpg

 

w122.jpg

 

w123.jpg

 

w124.jpg

 

w125.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

w12.jpg

 

w121.jpg

 

w122.jpg

 

w123.jpg

 

w124.jpg

 

w125.jpg

 

 

 

Communiqué de presse

Vivez sa perfection

Durant le 35ème Salon Automobile de Tokyo, Volkswagen a présenté un concept-car très différent des purs véhicules d’exhibition : la W12 Coupé.

Il fait d’ores et déjà partie des voitures de sport les plus exclusives et les plus rapides du monde. Lancé pendant 24 heures sur la piste de Nardo à une vitesse de croisière de plus de 300 km/h, la W12 Coupé a d’emblée battu neuf records internationaux de vitesse.

Au cœur de ce véhicule se trouve une moteur à douze cylindres extrêmement puissant, dont les cylindres sont disposés en forme de W. Grâce à cette disposition, le moteur demeure très compact. Il atteint sans peine plus de 440 kW et un couple maximal de 620 Nm.

Pas étonnant, dès lors, que la W12 Coupé franchisse la barre des 100 km/h en moins de trois secondes et demi. Avec sa vitesse de pointe fabuleuse de plus de 350 km/h, elle s’élève avec aisance vers l’Olympe des voitures de sport.

Sa technologie, ressentez sa puissance extrême

En vue de maximiser la dynamique de cette voiture de sport, les ingénieurs en charge de la construction de ce W12 ont dû emprunter des voies nouvelles. Sa structure est révolutionnaire. Le schéma de base du moteur W12 repose sur deux modules V6 à 4 soupapes très ramassés, se faisant face et inclinés à 72 degrés sur un vilebrequin à 7 paliers pour former un double V, c’est-à-dire un W.

A l’intérieur de ces deux bancs, l’angle entre les cylindres est d’à peine 15 degrés. Résultat : une construction très compacte par rapport aux moteurs V12 classiques

Placé entre l’habitacle et l’essieu arrière, le moteur est équipé d’un carter en aluminium exceptionnellement rigide à la torsion, et doté de cylindres à parois hautement résistantes à l’usure. Au cours de la phase de conception du moteur, toute l’attention fut consacrée à sa légèreté. C’est dans cette optique que de nombreuses pièces sont en alliage d’aluminium ou de magnésium.

Ses records, admirez-le en pleine action.

Revêtu d’une mystérieuse robe noire, le nouveau prototype W12 Coupé s’élance le 14 octobre 2001 sur le tracé italien de Nardo, pour montrer ce qu’il a dans le ventre. D’emblée, il améliore coup sur coup dix records internationaux.

Les records mondiaux toutes catégories

Disciplines

Vitesse moyenne

24 heures

295 km/h

5.000 kilomètres

295 km/h

5.000 miles

295 km/h


Les records internationaux dans sa catégorie

Disciplines

Vitesse moyenne

1 heure

310 km/h

6 heures

311 km/h

500 kilomètres

307 km/h

500 miles

308 km/h

1.000 kilomètres

311 km/h

1.000 miles

311 km/h

 

 


Beleef zijn perfectie

Tijdens het 35e Autosalon van Tokio heeft Volkswagen een conceptcar voorgesteld die wel erg verschilt van de zuivere showauto's : de W12 Coupé.

Deze auto behoort nu reeds tot het kransje van de exclusiefste en snelste auto's ter wereld. Tijdens een uithoudingsproef van 24 uren op het circuit van Nardo haalde de W12 Coupé een gemiddelde van meer dan 300 km/uur. En tegelijkertijd heeft hij negen internationale snelheidsrecords op zijn naam geschreven.
Het pronkstuk van deze auto is de uiterst krachtige twaalfcilinder, waarvan de cilinderbanken in W-vorm zijn opgesteld. Dankzij deze opstelling is de motor uitermate compact. Zonder moeite puurt hij meer dan 440 kW en een maximaal koppel van 620 Nm uit zijn twaalf cilinders.

Het is dan ook niet echt verbazend dat de W12 Coupé de sprint naar 100 km/uur in minder dan drieënhalf seconden achter de enorme rubbers heeft. Met een duizelingwekkende top van meer dan 350 km/uur hijst hij zich met gemak naar de absolute top in het segment van de sportwagens.

Zijn technologie, voel dat uitzonderlijke vermogen

Om de dynamische kenmerken van deze sportwagen maximaal te profileren, zijn de ingenieurs die belast waren met het ontwerp van de W12 verplicht geweest om nieuwe wegen te gaan verkennen. De structuur van de auto is revolutionair. Het basisschema van de W12-motor is gebaseerd op twee kleine V6-modules met 4 kleppen per Cilinder, die in een hoek van 72 graden aan elkaar gekoppeld zijn op een 7-maal gelagerde krukas, zodat ze samen een dubbele V ofte een W vormen.

Binnen deze twee banken bedraagt de hoek tussen de cilinders nauwelijks 15 graden. Het gevolg is een uiterst compacte constructie in vergelijking met conventionele V12-motoren.
De motor ligt tussen het passagierscompartiment en de achteras. Hij is voorzien van een uitzonderlijk tegen torsie bestand aluminiumcarter, en hij is ook uitgerust met uitermate slijtvaste cilinderwanden. Tijdens de ontwikkelingsfase van de motor ging alle aandacht uit naar de gewichtsbeperking. Daarom zijn talrijke componenten ook vervaardigd van een aluminium- of magnesiumlegering.

Zijn records, bewonder hem in volle actie

Op 14 oktober 2001 begon het in een mysterieus zwart kleedje gestoken nieuwe prototype van de W12 Coupé op het Italiaanse circuit van Nardo aan zijn opdracht: de wereld tonen wat hij in zijn mars heeft. Van bij het begin rijdt hij niet minder dan negen internationale records naar het museum. Hier ziet u enkele foto's van deze roemrijke dag.

 

De wereldrecords alle categorieën

Disciplines

Gemiddelde Snelheid

24 uren

295 km/u

5.000 kilometer

295 km/u

5.000 mijl

295 km/u


De internationale records in zijn categorie

Disciplines

Gemiddelde snelheid

1 uur

310 km/u

6 uren

311 km/u

500 kilometer

307 km/u

500 mijl

308 km/u

1.000 kilometer

311 km/u

1.000 mijl

311 km/u


 

Accueil  Contacts   Auto Industrie

Motor Sports   People   Sports